De omzet in de Nederlandse supermarkten is in de maand november voor het eerst dit jaar gedaald, met 0,6 procent.
Dat meldde marktonderzoeksbureau GfK donderdag.
De gezamenlijke omzet bedroeg vorige maand 3,17 miljard euro, tegen 3,19 miljard euro in november vorig jaar.
De daling werd volgens de onderzoekers veroorzaakt door minder bezoeken aan de supermarkt (min 1,4 procent). De omzet per bezoek steeg nog wel licht met 0,8 procent, van 21,70 euro in november 2012, naar 21,78 euro.
Omzetgroei supermarkten stagneert
In het voorjaar bedroeg de maandelijkse omzetgroei van de supers nog meer dan 4 procent, maar die expansie brokkelde in de zomermaanden geleidelijk aan af.
De verkoopontwikkeling kwam in oktober vrijwel tot stilstand. ,,De afgelopen maanden is de ontwikkeling van de omzetgroei in de supermarkt omgeslagen van een forse groei naar een daling'', constateert GfK.
Besparen op voeding
De laatste keer dat de omzet van de supermarkten een krimp liet zien, was in juli vorig jaar. Toen gingen de verkopen met 1,1 procent omlaag. GfK voorziet dat de omzet in heel 2013 met ongeveer 2,5 procent groeit; volgend jaar stijgen de verkopen naar verwachting met 1 procent.
Volgens het onderzoeksbureau bespaart inmiddels ruim één op de drie Nederlandse huishoudens op voeding. ,,De huishoudens die minder uitgeven, besparen vooral door meer aanbiedingen of huismerken te kopen, of vaker naar een goedkopere supermarkt te gaan'', zegt Joop Holla, supermarktdeskundige bij GfK. Volgens hem bekijkt 55 procent van de huishoudens eerst de folder voordat ze naar de super gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl